De laatste jaren wordt het nieuws gedomineerd door termen en kreten als complexe schades, ADAS, merkerkenning, enz. enz. De een roept nog harder dan de ander dat het “universele schadebedrijf” de schades met de huidige systemen van nu niet meer kan repareren.

De schades van nu, ze weten niet wat ze zeggen en om dat te bewijzen lopen we een willekeurige werkplaats in en zien daar een BMW 5 serie uit het jaar 2010. Een achterschade waarbij het achtertussenpaneel met popnagels en met blindklinknagels dient te worden vervangen. Uiteraard keurig netjes uitgevoerd, maar deze auto beschikt ook over lane assist, ofwel ADAS.

Deze auto heeft het bouwjaar 2010, dat was het jaar dat nog niemand van Hiqure had gehoord, dat merkerkenning wel bestond maar dat er geen ruchtbaarheid aan werd gegeven, en dat er bepaalde verzekeraars waren die het gebruik van Matching Quality delen wel toestonden.
Die nieuwe BMW van toen werd goed en netjes gerepareerd en het uitlezen, kalibreren en inleren gebeurde netjes bij de dealer, want in 2010 had nog lang niet elk schadebedrijf een (bruikbaar) diagnoseapparaat.

Datzelfde gebeurt met de schades van nu. Autoschadebedrijven kennen al decennia lang de wegen die leiden tot een veilige reparatie, dat kunnen we van de andere partijen niet zeggen. Die werden na 2012 een keer wakker en dachten dat ze het wiel hadden uitgevonden!!

Dus dit bericht is vooral bedoeld voor de betweters, wensdenkfiguranten en wijsneuzen onder ons die ook denken dat ze wat nieuws hebben bedacht: laat het veilig en goed herstellen alstublieft aan de schadehersteller over en praat of schrijf geen onzin als je er geen verstand van hebt!!