Blog
Autoschadebedrijven bij de tijd
De laatste jaren wordt het nieuws gedomineerd door termen en kreten als complexe schades, ADAS, merkerkenning, enz. enz. De een roept nog harder dan de ander dat het "universele schadebedrijf" de schades met de huidige systemen van nu niet meer kan repareren.De...
Het garantiebewijs
Afgelopen week lees ik een artikel over gecombineerde audits zodat je als bedrijf de lasten kan verlichten. Ik heb de Focwa gevraagd welke rol zij daarin speelt, maar geen gehoor. Deze propaganda-achtige teksten hebben via deze partij dus helemaal geen inhoud, temeer...
Neem je merk
In het laatste artikel van Johan Schoonhoven wordt gesteld dat de hersteller de keus heeft tussen het aanhaken bij een merk of groep van merken, of de moderne auto's aan je voorbij te laten gaan, want wordt gezegd: een universele hersteller kan niet blijven volhouden...
Branchemonitor schadesector
Ik las in het weekend het artikel over de Branchemonitor schadesector in Aftersalesmagazine. Daarin wordt uitgelegd dat Ric van Vugt van Automotive Insiders en Leo Oude Essink deze Branchemonitor aan het opzetten zijn. Al in de eerste alinea wordt het aantal auto's in...
Logistiek en ambacht
Logistiek heeft niets te maken met snelheid. Toch wordt er voortdurend in de richting van snelheid gedrukt door de verzekeraars, omdat sneller minder "servicekosten" met zich meebrengt en het dus goedkoper kan volgens hen.Die snelheid zou eigenlijk moeten gaan...
Verplichte AST modules binnen de Focwa Standaard
Helaas kom ik onderweg nog behoorlijk veel bedrijven tegen voor wie het niet duidelijk is welke AST modules nou echt verplicht zijn binnen de Focwa Standaard. Een slechte zaak, want er worden op dit moment allerlei opleidingen en cursussen gevolgd die, als men wist...
We moeten kiezen!!
Een van de onderwerpen tijdens het aanstaande Schadeseminar 2016 is het bepalen van de strategie in de toekomst en of je je moet richten op cosmetisch, complex, merk-erkend of universeel. Ik zie dat de mensen aan de zijlijn blijven doordrukken op dit thema en dat er...
Kalibratie en meetbereik van de weegschaal
Vandaag werd me voor de zoveelste keer een kalibratierapport van een niet nader te noemen lakleverancier onder de neus geschoven. Wederom blijkt dat de weegschaal niet wordt getest in het meetbereik dat de spuiter gebruikt. Er zijn kalibratierapporten die beginnen te...
Denken in oplossingen en beeldvorming
Helaas moet ik constateren na het lezen van de nabeschouwing van het Schadecongres in Bunnik dat er nog steeds na al die jaren een volstrekt verkeerde beeldvorming bestaat van het autoschadebedrijf anno 2015. In de kop van deze nabeschouwing (Carrosserie) staat:...
Het onderzoek van Flow Resulting
U heeft vast de resultaten van het onderzoek gelezen dat Flow Resulting recentelijk heeft uitgevoerd.Hierin wordt uiteen gezet wat iemand heeft ervaren tijdens het aanbieden van een autoschade bij een zestal autoschadeherstelbedrijven. Het is natuurlijk erg leerzaam...
Kennis als kapstok
Hoe meer opleidingen en cursussen, hoe beter. Althans zo denkt het VOC en de Focwa er over, maar ook andere partijen vragen om certificaten voor dit en erkenningen voor dat.....Uiteindelijk gaat het om de mensen en zouden we denk ik drie begrippen uit elkaar moeten...
Consumentenbond: “Herstel van kleine autoschades”
De Consumentenbond heeft onderzoek gedaan naar de prijzen die worden gerekend door autoschadeherstelbedrijven voor het herstellen van een autoschade.De Consumentenbond vroeg naar een reparatie "als nieuw" en daarbij ging het alleen om de prijs en niet om de kwaliteit....
Recente reacties