De Consumentenbond heeft onderzoek gedaan naar de prijzen die worden gerekend door autoschadeherstelbedrijven voor het herstellen van een autoschade.

De Consumentenbond vroeg naar een reparatie “als nieuw” en daarbij ging het alleen om de prijs en niet om de kwaliteit. Stereotiep aan de gemiddelde consument dus. Volgens de Consumentenbond wordt de consument “getild” gezien de geconstateerde prijsverschillen en adviseert zij om te shoppen voordat men iets laat repareren.

De prijsverschillen zijn wel te verklaren en ik gebruik daarvoor het volgende voorbeeld:

Het lampje van mijn auto is kapot en ik ga naar vier garages om te vragen wat het kost om deze te vervangen. Bij de eerste moet ik 10 euro betalen, de tweede 5 euro, de derde rekent 7,50 euro, maar adviseert om de andere ook te vervangen en de vierde doet het gratis als service.

Het prijsverschil is behoorlijk groot, maar dat heeft niks met “tillen” te maken. Dat noem ik vrij koopmanschap. Natuurlijk mag de consument shoppen, maar vergeet niet: “een shoppende klant is nergens klant”.

Alleen op prijs vergelijken doet geen recht aan het product dat je koopt of dienst die je afneemt. De Consumentenbond geeft consumenten geen goede voorlichting (waar moet je op letten als je een autoschade laat herstellen?), maar vertelt alleen wat consumenten graag willen horen (prijs).

De spreekwoordelijke kam over een hele branche trekken is niet zo moeilijk, het uitvoeren van goed onderzoek kennelijk wel. De consument is met dit flutonderzoek niet verder geholpen, sterker nog, “shoppen” werkt service verlagend, maar dat interesseert toch niemand wat, als het maar lekker goedkoop is!!