Helaas moet ik constateren na het lezen van de nabeschouwing van het Schadecongres in Bunnik dat er nog steeds na al die jaren een volstrekt verkeerde beeldvorming bestaat van het autoschadebedrijf anno 2015. In de kop van deze nabeschouwing (Carrosserie) staat: “Eigen product belangrijker dan wensen klant”. Geschreven door de heer Groenhuijsen. Volgens hem vinden we ons eigen product het allerbelangrijkst waardoor we veranderingen van buitenaf onvoldoende kunnen waarnemen, en ten tweede, dat de wensen van de klant ondergeschikt zijn hieraan.

Autoschadebedrijven zijn in mijn optiek de hele dag bezig om de klant, maar ook de verzekeraar zo goed mogelijk van dienst te zijn. Er zijn KPI’s en klanten enquĂȘtes waarbij de achten en negens je om de oren vliegen en een dienstverlening die vaak de stoutste verwachting van een klant overstijgt. Hoe wil je dan beweren dat we alleen vanuit het proces (van binnen naar buiten) denken. Een totaal verkeerde perceptie die geen recht doet aan de dienstverlening die op dit moment verleend wordt.

Verkeerde beeldvorming leidt tot verkeerde conclusies. De kop van het artikel zegt: “Denken in oplossingen blijft moeilijk”. Welke oplossing? Waarvoor? Als ik de heer Maessen moet geloven dan staan we aan de vooravond van uitdagingen zoals “ander” werk en de alom besproken zogenaamde sanering van de markt.

“Ander” werk is het probleem niet, evenzo complex of merk erkend en de sanering komt er niet. Als je in oplossingen wil denken en je kunt het probleem al niet benoemen wat doet men dan op dat congres?

De problemen anno 2015 in de autoschadebranche zijn van een hele andere orde en ik daag de Focwa en alle andere mensen die er menen verstand van te hebben uit om de daadwerkelijke problematiek nu eens te benoemen en eens concreet te maken wie waarvoor staat zonder te vervallen in al die eindeloze algemenigheden.

Ten slotte betreurt de heer Groenhuijsen de lauwe reacties uit de zaal. Ik moet u eerlijk vertellen, als ik naar al dat gewouwel en “zogenaamde” ontwikkelingen en problemen zou moeten luisteren, liet ik het ook langs me heen gaan.

11 november 2015 is de grote dag, dan gaan we het resultaat zien van de arbeid die Focwa heeft verzet en een goede analyse van de markt die hout snijdt. Hoop ik!!