Het autoschadebedrijf vandaag de dag, en dan praat ik voor het gemak even over de EUROGARANT bedrijven. Zit daar nog een slechte tussen? Ik denk het niet….

Elk Eurogarant bedrijf moet aan bepaalde voorwaarden voldoen (Eurogarant borging, ISO-9001, KZS) en de kennis onder het personeel en de directie is wat mij betreft op een goed niveau. Opleidingen op ruim niveau, in het merendeel zijn autoschadeherstellers beter bevoorrecht met opleidingen en cursussen dan ikzelf. En laten we niet vergeten de kennis die men op doet tijdens de dagelijkse werkzaamheden.

Als ik zie hoe men problemen in de praktijk oplost met de kennis de ze op dat moment paraat hebben, ik neem er mijn petje voor af. Een Eurogarant schadebedrijf gaat niet klungelen, maar brengt de kennis onder waar het hoort: weten we het zelf, dan repareren / uitlezen we het op een juiste manier. Is de kennis niet aanwezig, besteden we het uit aan een lokaal bandenbedrijf of een autodealer. Maar alles in nauwe samenwerking.

En laten we vooral niet vergeten dat een schadehersteller zijn vak heel serieus neemt. Dat wordt naar mijn mening nogal eens vergeten. Het doet nogal eens voorkomen dat een schadehersteller in een Romlyloods wat deuken uit een portier staat te timmeren, terwijl het hoogwaardige technische servicebedrijven zijn.

Certificeringen zoals ISO-9001 en KZS waren bevestigingen van hetgeen we al deden: een autoschade professioneel technisch en optisch net zo goed of zelfs beter herstellen dan dat de auto was voor de schade.

Hiqure daarentegen is wat mij betreft een regelrechte motie van wantrouwen richting de schadehersteller die alles heeft gegeven en alles heeft geïnvesteerd om het bovenstaande mogelijk te maken. Eurogarantbedrijven herstellen veilig en alles volgens fabrieksnormen waar mogelijk en de opdrachtgevers zijn dat helemaal met ons eens. Alleen de Focwa wil het anders. En dat ook nog op een manier zodat het helemaal niet met ISO-9001 te combineren is.

De Hiqure productnorm is door een externe partij geschreven en dat is de Dekra. Ik hoop dat ze volgende keer beter hun huiswerk doen en daadwerkelijk in de bedrijven gaan kijken hoe het er daadwerkelijk aan toe gaat zodat je een goed waardeoordeel kan geven aan de huidige werkwijze en de huidige stand der techniek…….