Vandaag werd me voor de zoveelste keer een kalibratierapport van een niet nader te noemen lakleverancier onder de neus geschoven. Wederom blijkt dat de weegschaal niet wordt getest in het meetbereik dat de spuiter gebruikt. Er zijn kalibratierapporten die beginnen te meten bij een kilo, er zijn ook leveranciers die meten enkel met een gewicht van 2 kilo.

Ik schat dat de gemiddelde aanmaakhoeveelheid zo’n 250 -350 gram per auto is en we weten dat de minimale aanmaakhoeveelheid 100 gram is, dus je zou verwachten dat de meting bij 100 gram begint en eindigt bij ergens rond de 750 gram.

Nou dat moet je eens proberen uit te leggen, ze staan te kijken of ze water zien branden en er worden allerlei opmerkingen gemaakt zoals “daar heeft nog nooit iemand naar gevraagd” of “zo hebben we het altijd gedaan”. Ik heb het verschillende keren aangekaart, maar er wordt niks mee gedaan.

Het is toch ongehoord en eigenlijk absurd dat een lakleverancier een weegschaal kalibreert, niet weet wat hij aan het doen is, een flutrapport afgeeft, en als je er wat van zegt je domme opmerkingen naar je hoofd krijgt?!

Als er twijfel over de weegschaal is check ik hem altijd zelf even met willekeurige gewichten, want het gaat om de lineariteit van de weegschaal en die kun je zo prima meten, maar ik leg het niet meer uit aan onze lakvrienden want die snappen het toch niet…….